© Sven Dillen

© BELGA

thumbnail: null
thumbnail: null

Peumans bekritiseert partijgenoot Weyts: “’s Nachts 5 keer onnodig moeten stoppen op expresweg”

Tijdens een debat in de commissie Mobiliteit heeft Vlaams parlementsvoorzitter Jan Peumans (N-VA) zijn partijgenoot Ben Weyts kritisch van antwoord gediend. Aan de hand van twee Limburgse voorbeelden probeerde Peumans de minister van Mobiliteit duidelijk te maken dat verkeerslichten in Vlaanderen slecht op elkaar staan afgesteld en soms zelfs totaal overbodig zijn.

fivr

Automobilistenverenigingen Touring en VAB stellen dat tot negen op de tien lichten in de bebouwde kom in Vlaanderen niet nodig zijn. Minister Weyts sprak dat in de commissie Mobiliteit tegen. Hij vindt wel dat de technologie die gebruikt wordt om de verkeerslichten op elkaar af te stellen een update nodig heeft. Volgens Weyts is dat jaarlijks het geval voor 350 kruispunten.

Dat antwoord zinde Peumans niet. “Ik zit nu al 12 jaar in het parlement. Ik zal u twee voorbeelden geven”, trok hij van leer. "U rijdt van Hasselt naar Sint-Truiden via de expresweg. Ik reed daar ooit tijdens een noodgeval om 4 uur ‘s nachts en ben vijf keer moeten stopppen omdat er zó verschrikkelijk veel auto’s van links en rechts kwamen. Er kwam dus voor de duidelijkheid geen enkele auto.”

Vervolgens schudde Peumans nog een tweede lokaal voorbeeld uit de mouw. “U moet ‘s nachts eens over de zeer grote ring van Tongeren rijden. U weet, Tongeren is een stad van 300.000 inwoners”, klonk het sarcastisch. “Maar u moet een keer ‘s nachts gaan kijken hoe die lichten afgesteld zijn. En als u die beide voorbeelden gezien heeft, ga ik met u naar Maastricht, ik nodig u bij deze uit. Een stad van 120.000 inwoners, dus zeer druk verkeer. En daar zal ik u eens laten zien hoe ze in Nederland al meer dan ik weet niet hoeveel jaar aan slimme verkeerslichtenbeïnvloeding doen.”

Ingenieurs

Tot slot nam Peumans ook het Agentschap Wegen en Verkeer op de korrel. “Sorry minister, maar ik ben het moe geworden dat de ingenieurs van Wegen en Verkeer zeggen dat die verkeerslichten voertuigafhankelijk zijn. Dat zijn ze dus niet. En dat wil men niet inzien. Al tijdens de vorige legislatuur is minister Crevits op bezoek geweest in Maastricht met een ingenieur. Die man is daarna drie weken ziek geweest omdat hij niet wist wat hij zag. Het spijt me echt, maar wij zitten nog altijd in dezelfde situatie. En ik snap niet dat men dat niet wil inzien en naar een ander systeem wil gaan.”

En Ben Weyts? Die kon enkel herhalen dat de kruispunten worden aangepakt

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer